Sekolah luar bandar melalui pandangan social dan budaya dapat diklasifikasikan kepada tiga sudut iaitu aspek disiplin,sikap pasif dan kaedah pembelajaran. Terdapat pelbagai masalah tentang disiplin pelajar contohnya seperti ponteng sekolah,merokok dan terlibat dalam pergaduhan. Tidak dinafikan bahawa sekolah di kawasan bandar pun turut barlaku keadaan sedemikian.
Manakala sikap pasif boleh dikaitkan dari segi penglibatan pelajar dalam pelbagai aktiviti yang dianjurkan. Minat yang ditunjukkan oleh pelajar luar bandar juga kurang memuaskan. Selain itu, pelajar luar bandar selaunya ramai yang terjejas dari segi keputusan peperiksaan. Hal ini disebabkan sistem pembelajaran tidak dilengkapi secukupnya contohnya kemudahan komputer, makmal-makmal dan sebagainya.
Manakala sikap pasif boleh dikaitkan dari segi penglibatan pelajar dalam pelbagai aktiviti yang dianjurkan. Minat yang ditunjukkan oleh pelajar luar bandar juga kurang memuaskan. Selain itu, pelajar luar bandar selaunya ramai yang terjejas dari segi keputusan peperiksaan. Hal ini disebabkan sistem pembelajaran tidak dilengkapi secukupnya contohnya kemudahan komputer, makmal-makmal dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan